Steenmarter en (gevolg)schade: Een Ford Focus wordt binnengebracht met als klachten een brandend motorstoringslampje (mil) en inhouden van de motor.

Na een snelle controle blijken de bougiekabels onderbroken als gevolg van knaagdierschade. Waarschijnlijk heeft een steenmarter de bedrading aangevreten, of was het een wilde hamster? We zullen het wel nooit helemaal zeker weten.

Wat wel zeker is, zijn de gevolgen. De auto heeft geruime tijd met deze onderbroken ontsteking rondgereden. Als gevolg hiervan is de bobine (die voor de hoogspanning zorgt, die via de bougiekabel naar de bougie had moeten gaan) ook defect geraakt. Kan een bobine de spanningspiek of ionisatiespanning niet kwijt aan de bougie, dan zoekt de hoogspanning een weg. En met de kabel onderbroken, dan neemt de stroom de weg van de minste weerstand. Dit betekend soms dat de stroom binnen in de bobine “doorslaat” en de eigen componenten verwoest…

Een ander gevolg is dat er op 1 van de 4 cilinders wel benzine ingespoten werd, maar er geen verbranding kon plaatsvinden (de ontsteking was immers stuk).

De niet-verbrande delen gaan 2 kanten op, ten eerste de uitlaat in, ten tweede daalt een gedeelte langs de zuiger naar beneden in het motorblok.

Het deel wat de uitlaat in gaat, hoopt zich op in de katalysator. Aangezien een katalysator voor naverbranding van de uitlaatgassen moet zorgen, is de temperatuur in de katalysator zeer hoog. Als er zich daar genoeg benzine ophoopt, komt dit ook beslist tot ontbranding! Gevolg: Defecte katalysator of zelf de uitlaat in de brand!

Het deel benzine wat in de motorolie terecht komt, zorgt daar op zijn beurt voor problemen: Niet alleen wordt de olie langzaam maar zeker ontvlambaar, nog erger is dat de smeren eigenschappen afnemen en de oliedruk daalt omdat de motorolie immers verdund is met benzine.

De oplossing:

  • Nieuwe bougiekabels
  • Nieuwe bobine
  • Motorolie verversen

Daarna moet er goed gecontroleerd worden of de katalysator schade heeft opgelopen van dit alles. Dit is eenvoudig te controleren door na een proefrit de emissiewaarden uit te lezen. In het geval van dit voorbeeld liep het goed af, maar een katalysator kan door zo’n incident wel degelijk een veel kortere levensduur krijgen.

Ook de motorolie wordt natuurlijk steeds slechter hoe langer er met deze storing wordt doorgereden.

Er is ook hoop: Steeds meer motoren worden zo ver doorontwikkeld, dat het motormanagement in de gaten heeft wanneer er bijvoorbeeld geen ontsteking plaatsvindt en zorgt er dan voor dat op de betreffende cilinder geen brandstof meer wordt ingespoten.

Dus: Brandt er een storingslampje, zo spoedig mogelijk naar de garage! Dorpsgarage Nieuw-Buinen kan vrijwel altijd dezelfde dag een korte diagnose stellen zodat u weet waar u aan toe bent en desnoods een leenauto inzetten.

Knippert het motorstoringslampje, zet dan de auto zo snel mogelijk aan de kant en laat pechhulp u ophalen – dit is een signaal dat er beter niet verder gereden kan worden.